Trainingsrondje, ZPZ en Rotor Q-XL tandwielen.

Vanmorgen weer eens het bekende trainingsrondje gereden door Duitsland, 100 km, nu met alle bladen in de ovale uitvoering. Eerst had ik alleen het kleinste en midden blad vervangen, maar ik kwam er steeds meer achter dat als ik overschakelde naar het grote blad, dat er iets niet klopte, ook terug naar midden voelde vreemd aan, eigenlijk ook wel logisch.

Dus nu het grote blad ook in de Q-XL uitvoering en ik was na 2,5 uur weer thuis, onderweg een plaspauze gecombineerd met het eten van een “Snelle Jelle”, en even later een discussie met oom agent over het rijden op de openbare weg. Tja die man vond het niet veilig, en wou geen discussie maar wel het verzoek het fietspad te gebruiken, nou dan doen we dat voor de rest van dat fietspad. :-))
Het gereden gemiddelde was bij thuiskomst 45 km, en dat is nog niet eerder zo hoog geweest, uiteraard fietst het nu wel wat makkelijker met het warme weer, maar een 2,5 km hoger gemiddelde is toch wel een leuk verschil.

Een tijdje terug had ik de beslissing genomen om Zoetermeer Parijs Zoetermeer te laten voor wat het is, weinig deelnemers en geen ligfietsers erbij, en om 1000 km alleen te fietsen is toch wel een beetje saai, totdat E. Botter zich melde vorige week en vroeg waarom ik nog niet op de deelnemerslijst stond. Ben toch omgegaan en daarom vanmorgen maar ff weer 100 km rijden om het in de benen te krijgen.
Over 2 weken is het zover, en om door Parijs te fietsen en onder de Eifeltoren een stempeltje te halen, tja het heeft toch wel iets, ja toch, niet dan.

Als je goed kijkt, zie je dat het tandwiel bijna op zijn grootst is.

Ondertussen ben ik druk bezig met het monteren van Rotor Q-XL tandwielen, en degene die er nu mee rijden zijn allemaal positief, heb eigenlijk nog geen wanklank gehoord en heb zelfs al een klant uit Zuid Duitsland die een setje besteld heeft.
Uiteraard loop je dan gelijk tegen het probleem aan van de aanpassing aan de derailleur, ik stelde hem voor dat hij naar Lattrop zou komen, maar 800 km is toch wat ver.
Wat ik nu ga doen is eigenlijk hetzelfde als wat ik doe met de ruildemper achter in de velomobiel. Ik stuur een aangepaste mee met de tandwielen, en dan moeten ze de gedemonteerde terug sturen die ik weer kan aanpassen, en gebruiken voor de volgende klant die de montage zelf wil doen.

Nu, kun je mooi zien dat hij klein is vlak voor het dode punt.

Het mooiste is als je naar Lattrop kunt komen, maar ik snap dat sommige mensen opzien tegen de afstand, en zelf monteren lastig vinden vanwege de aanpassing aan de derailleur, als dat zo is, dan kun je de aangepaste bestellen, en met een handleiding voor de afstelling, zelf de montage doen.
Waarom moet je de derailleur aanpassen, doe je het niet dan moet je door de ovaliteit van het tandwiel je derailleur zo hoog afstellen dat je het kleine blad niet meer kunt schakelen, en lukt het wel dan ligt de ketting op de onderkant van de kooi, en dat willen we niet.

Deze week T. van Goor gehad met zijn Raptobike en dan blijkt dat door de afwijkende houding, kettinglijn en hoogte, de tandwielen weer heel anders gemonteerd moeten worden dan in een velomobiel.
Binnenkort ga ik kijken in hoeverre de afstelling in een velomobiel onderhevig is aan de lengte van de benen, en de zithoogte, want alles is eigenlijk variabel behalve de positie van het kettingwiel onder de stoel.
Het frame loopt omlaag als je de trapas verder weg schuift, verder weg geeft een vlakkere kettinglijn, dus aangrijpingspunt van de ketting op het tandwiel.
Een hogere zithoogte, of lagere, geeft een andere positie van het bovenste en onderste dodenpunt, dus ook een andere positie waar je het sterkst bent tijdens je pedaalslag.

Wat dat betreft is de montage op een racefiets makkelijk, het juiste gat voor montage wordt aangegeven op het tandwiel. Klaar, alleen kun je nog aanpassingen doen op in welke punt/positie monteer je het tandwiel.
Standaard begin je in pos. 3 maar je kunt ook 1 of 2 gebruiken, is meer voor snelheid, of punt 4 of 5, dat is meer voor het klimmen en hoger toeren.

Zelf heb ik nu het grote blad op pos. 2 staan, het middenblad op pos. 3, en het kleine blad op pos. 4.
Komende week druk met monteren, E. Botter komt b.v. fietsend uit zeeland, en het schijven van de handleiding met foto’s erbij.
Al met al “druk als een klein baasje”.
Saluut.

6 gedachten over “Trainingsrondje, ZPZ en Rotor Q-XL tandwielen.”

  1. Hallo Birger,
    Montage in een Mango+ is geen probleem, wel is het belangrijk dat je kijkt welke maat crank je hebt, is het 130BCD of 110BCD en is het een 5 gats bevestiging, tot nu toe zie ik standaard in de velomobielen 130BCD 5 gats.
    Het beste kun je me bellen of mailen voor overleg.
    Gr. Peter de Rond

    Beantwoorden
  2. Dag Peter,
    Wat zijn ongeveer de kosten voor het grootste blad voor bij zelf monteren?
    Ik ben nog niet zover,maar het lijkt me wel wat.

    En ga je je naam wijzigen?…Van Rond in Ovaal?

    Groeten
    Rudolf

    Beantwoorden
  3. Hallo Rudolf, Het grote blad kost 145 euro incl btw, als je alleen het grote blad gebruikt hoef je ook niks aan te passen, alleen opletten dat je het goed monteert, maar dat geef ik wel aan op het tandwiel.
    Gr. Peter

    Beantwoorden
  4. correctie: Eduard Botter komt uit Zuid-Holland! Dat is toch wel even wat anders. Uit Wateringen om precies te zijn. Maar nog steeds een rit van 217km enkele reis. Nu maar hopen dat het het weer mee zit -:)

    Beantwoorden

Laat een reactie achter aan Unknown Reactie annuleren