Waarom wel of niet schakelen!!

Nu ik veel bezig ben met het monteren van ovale tandwielen, vraagt mensen advies wat ze het beste kunnen toepassen, in zo’n gesprek hoor je dan ook regelmatig dat men vaak voor, maar één blad gebruikt, maar er zitten er 3, tenminste bij de meeste velomobielen.
De tandwielen voor zijn vaak zo gekozen, zodat je de meest ideale versnelling kunt kiezen bij elke omstandigheid.
Dit betekend wel als je die richtlijn volgt, je voor moet wisselen van midden naar groot of van groot naar midden om de ideale versnelling te pakken. (in Nederland) In de bergen/heuvels heb je ze alle 3 nodig.
Voorbeeld, je fiets rond de 95 rpm. 38 km, en dan merk je dat dit eigenlijk net iets te zwaar is, schakel je dan achter 1 kransje lichter, dan trapt het te makkelijk en ga je terug naar 34 km, dit is dan te licht, wanneer je dan voor wisselt van blad, en achter 2 kransje op of af schakelt zit je met dezelfde cadans op 36 km.
Je merkt dan, dat dit net is, wat je zoekt voor dat moment.

Een ander duidelijk voordeel is dat je slijtage van ketting en tandwielen veel langzamer gaat en gelijkmatig verdeelt wordt over de tandwielen, met regelmatig smeren betekend dit dat je heel lang met je materiaal toe kunt. Soms kom je cassettes tegen waarbij maar 1 of 2 kransjes versleten zijn.
Omw: is cadans, (verticaal aflezen)
1,2,3 enz zijn de versnellingen achter. (horizontaal aflezen)

Omw 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Blad 2 90 20 23 25 27 31 35 37 40 44
42 T 95 21 24 26 29 32 37 39 42 46
100 22 25 28 31 34 39 41 45 48
105 23 26 29 32 36 41 44 47 51
110 25 28 30 34 38 43 46 49 53

Omw 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Blad 3 90 25 28 31 34 38 43 46 50 54
52 T 95 26 30 32 36 40 45 49 52 57
100 28 31 34 38 42 48 51 55 60
105 29 33 36 40 44 50 54 58 63
110 30 34 38 42 46 53 56 61 66

Hierboven heb ik een snelheid tabel afgedrukt zoals ik die zelf gebruikt heb in mijn Quest.

Hierdoor kon je mooi aflezen tijden het fietsen naar welke versnelling je moest schakelen om datgene te bereiken wat ik hierboven beschreven heb.
Doe je voordeel ermee, niet je nadeel,  :-))
Saluut.

4 gedachten over “Waarom wel of niet schakelen!!”

  1. Een goede aanvulling hierop is het oefenen om meerdere cadansen aan te kunnen. Als je áltijd met 95 RPM rijdt, wordt je een zogenaamde "one trick pony" oftewel iemand die maar 1 kunstje kan. Door zo nu en dan bewust ook op een wat hogere of een wat lagere cadans te rijden (en dan niet maar een paar minuten, maar wat langer) zul je er minder vaak last van hebben dat het "net te licht" of "net te zwaar" valt. Zelfs als je alleen maar 90 en 100 in je assortiment er bij neemt, heb je het verschil met schakelen al overbrugt en kom je eigenlijk nooit meer in de situatie dat je geen lekkere cadans kunt vinden.

    Het vergt wat oefening, maar je hebt er zeer veel plezier van.

    Beantwoorden
  2. Heel duidelijk, Peter!
    Zo had ik er nooit bij stil gestaan (hier de verkeerde uitdrukking, ik weet het). Nooit gedacht dat er tussenliggende waardes te vinden waren door de voorbladen te wisselen.

    Beantwoorden
  3. Begrijp ik nu goed dat je dus vaker het grote blad kan gebruiken? Ik rij vaak rond 35, dan staat ie op de 42 en achter 5 of 6. Het gat tussen 5 en 6 is relatief groot, in vergelijking met de andere versnellingen. Mijn interpretatie van je verhaal is dat ik dan beter de 52 kan nemen en in 3, 4 of 5 rijden.

    Beantwoorden
  4. Hallo Casper, wat ik als voorbeeld heb gebruik is afhankelijk van de aantal tanden en bandomtrek, wat je ziet is een voorbeeld, belangrijk is dat je eerst je eigen tandwielen in kaart brengt en de bandomtrek van je achterwiel, dan uitrekenen wat je snelheden zijn bij een bepaald toerental, en dan kun je zien welke versnellingen mekaar opvolgen, en dan kan het grote tandwiel voor, soms een betere keuze zijn dan het middelste tandwiel. Bovenstaande is een voorbeeld om mensen tot nadenken te zetten. En als je de voorbladen wisselend gebruikt is het beter voor het slijtage proces.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter aan Theo Z Reactie annuleren