300 km brevet Zwolle, totaal 455 km.

He, he de titel staat, het is weer een heel eind geweest. Eigenlijk een beetje gekkenwerk. Wie gaat er op één dag 455 km voor zijn lol fietsen. Het aan en af rijden is toch wel een behoorlijk stuk van het totaal. En de auto staat thuis niks te doen, maar goed, we hebben het weer gefikst.

Om 6 uur in de fiets om 2 uur later er weer uit te stappen bij het pompstation om de traditionele zak apenkoppen te kopen. Bij binnenkomst in de kantine zitten er al verschillende fietsers koffie te drinken, en we hebben een half uurtje om wat te eten en te drinken voor de start. Tom Hospes is er ook, en ook komen fietsen, hij moet 10 km meer rijden dan ik. Verschillende vertrouwde gezichten en tegen half 9 gaan we naar buiten voor de start. Het is nog droog maar het zal een dag worden met verschillende lange buien, en toch redelijk veel wind.

Al gelijk na de start zetten we goed door en dit keer kunnen we vlot langs al die verkeerslichten, een beetje een groene golf zorgt ervoor dat we maar 2 keer ff moeten wachten. Al snel zitten we op het snelfietspad naar Kampen. We rijden strak door, net onder de 40 en het schiet snel op. In de NOP hebben we het eerste saaie rechte stuk. Maar met deze snelheid schiet het wel op. Na de polder over de dijk naar Friesland, vlak voor Bantega, (het geboorte dorp van mijn vrouw) een lekke band, en zoals zo vaak is het linksvoor. Apart dat het bijna altijd links is, terwijl je rechts vaak meer vuil hebt op de weg of fietspad.

In mijn hoofd zit dat we met 75 km bij het Snekermeer zijn, maar dit blijkt na 95 km te zijn. dat is wel een misrekening met het eten, waardoor ik gelijk al tegen een kleine hongerklop aanloop, beetje dom, want ik denk bij 70 km, O, ben zo bij de controle, maar dat valt tegen. Soms zitten je gedachten je dwars, want de werkelijkheid is anders, maar goed de koffie en appelgebak smaken er niet minder om, en nog snel een boterham en banaan erbij doen veel goeds.

We gaan op Leeuwarden af en als we een stuk tegen de wind in moeten, merk ik toch wel dat het niet soepel gaat. We draaien langzaam naar het oosten en met een zuid westen wind is het goed fietsen.
Af en toe een bui, gelukkig is het niet zo koud als 2 jaar terug, De meeste tijd rijden we met zijn drieën, Tom Hospes, Dirk Drost en ik, Jan Herrema cirkelt de hele tijd wat om ons heen, Hij pauzeert korter, maar rijdt weer iets langzamer, zo dat er steeds een kat en muis spelletje ontstaat. Maar hij trapt goed door in zijn Strada, en als we hem zien duurt het altijd vet lang voordat je hem eindelijk te pakken hebt :-))

In Holwerd zijn we op de helft en Tom heeft zowaar een bakje macaroni voor mij mee genomen, vet goed Tom, bedank je vrouw nog ff voor me, echt tof, dit gaat er wel in. Als we de dijk oversteken komt er een dikke vette bui uit het westen opzetten, we waaien bijna van de weg af, wat een wind en regen, brrr niks aan daar bij de waddenzee.

Om half 2 gaan we weer terug en als je weer binnen de dijken bent is het wat rustiger. het is 90 km naar Appelscha en toch wel een heel stuk. We rijden door de bocht waar Tom 2 jaar terug crashte door de gladheid, en ook het stukje waar vorig een over stretchte bestuurder me uit de fiets trok fietsen we voorbij. Het eten wil niet echt lekker verlopen en tussen Zevenhuizen en Appelscha loop ik toch wel tegen een beste dip aan. De benen voelen zwaar en ik moet echt werken om de trappers rond te krijgen en de fiets op gang te krijgen. Maar ik heb mijn blik op Appelscha en wil nog niet afleggen. Tom wil in Appelscha graag doorrijden, maar ik zeg, prima maar deze jongen moet ff zitten. Ik heb overal last van, zere kop, last van mijn rug en dikke benen, ik kijk eerst of de wielen wel goed lopen. Ja, er is niks mis mee, banden op spanning, ze draaien vrolijk rond.

Ik bestel koffie en gebak met slagroom, drink nog een cola en dan weer de fiets in. Misschien was het racefiets pesten en los rijden met 50 toch wel teveel van het goede. Maar goed, ik voelde me goed, en dan is het altijd leuk om te kijken wie het snelst is, en dit was wel een snelle jongen, want hij reed 40 alleen.

We moeten nog 60 naar Zwolle, we rijden flink door, steeds tegen de 40 aan en het lukt om, doordat we stevig doorrijden om de tocht binnen 10 uur te rijden. In Zwolle heeft de organisatie warme soep en broodjes klaar staan, en dat gaat er wel in. Ook het restant van de macaroni eet ik op, en dan zit er ook weer brandstof in mijn maag, want die 75 km moeten ook nog weggetrapt worden, ik geef aan het thuisfront door dat ik rond 9 uur thuis ben. Eindelijk is de zon doorgebroken en dat fietst toch wel een stuk prettiger. De wind is nagenoeg gaan liggen, dus het fietst prettig, wel merk ik dat het wat minder gaat en het licht langzaam uitgaat, Hetzelfde had ik met het 200 km brevet, maar vaak is de ervaring dat hoe lang de tocht ook is, aan het eind gaat vaak het lichtje uit, en dan denk je dat een langere tocht niet mogelijk is :-)). Het menselijk lichaam is toch een wonderlijk iets.  Maar goed, net na 9 uur thuis en de teller wijst 35,6 gemiddeld aan.

Het volgende brevet is met het pinksterweekend, 400 km, en dan is ook de Elfstedentocht daar. Ik denk dat ik dan maar met de auto naar Zwolle ga, want anders wordt dat wel veel kilometertjes in een weekend, maar het is 3 jaar terug ook gelukt.
Saluut.

9 gedachten over “300 km brevet Zwolle, totaal 455 km.”

  1. Dag Peter, is het wat om eens een voorlichting avond te organiseren over voeding tijdens duursport/wedstrijdsport? ik lees en zie foto's van diverse coll. Velonauten op hun Blogs en dan denk ik wel eens……dat hoort anders. Ik heb nog wel een connectie in de sport&voeding-wereld die misschien iets voor deze mensen kan betekenen zodat je minder last krijgt van bloedsuikerspiegel wisselingen/hongerklop/kramp en gemakkelijker 10-12 uur deze duur inspanning kunt blijven leveren. Macaroni of appeltaart enz. horen tijdens de rit eigenlijk niet meer gegeten te worden. Rijstepap (oa. in rijstevlaaitjes) blijft veeeel langer energie leveren en bijv. wijngums kun je onbeperkt als enige leverancier blijven eten zij zijn licht verteerbaar en worden dus gemakkelijker opgenomen net als banaan door de rijstepap. Laat het maar weten misschien kunnen we iets organiseren bij Velomobiel of Intercitybike in Dronten met een man/vrouw of 20-30 oid.

    Beantwoorden
  2. We zijn de serie van Kees van Malssen over spieren en de energie-voorziening in Ligfiets& aan het herhalen. Wellicht dat na de derde aflevering er nog behoefte is aan een aanvulling. Die plaats ik met alle liefde. En uiteraard mag op CycleVision een lezing gegeven worden, al denk ik dat het programma voor dit jaar rond is.

    Beantwoorden
  3. Peter, dit heb ik van mijn zoon Lars hij is ex prof renner en studeer nu voedingsleer&diëtiek hij heeft bedrijfje food and fitcept en begeleid renners en ook andere sporters met eten en de problemen daaromtrent hij heeft zelf veel ervaring op dit gebied en is zich nu medisch aan het specialiseren.
    Ik rij op zelfgemaakte rijstepap/puddingbroodjes en winegums met gemak 200-350 km (groot rondje IJsselmeer) zonder hongerklop of problemen met de maag/poepert alleen mijn voorvoet van rechterpoot gaat vanaf 200 km. onder de voetzool branden.
    Onze spijsvertering ligt boven een bepaalde Hf. bijna stil dus veel moeilijk te verteren eten tot je nemen heeft geen zin dit is alleen maar loze vulling.
    Vooral volkoren en dat soort dingen moet je niet nemen rijst gaat snel uit je maag en blijft langer energie afgeven(langzame suikers) vanuit de darmen winegums ook (snelle suikers) hij geeft momenteel veel presentaties in het land over (sport) voeding voor het merk ETIXX de avonden zijn drukbezocht en de sporters zijn enthousiast. Ik weet dat de meeste onder ons maar wat aanrommelen maar ieder lijf is anders vandaar dat er soms een advies op maat nodig is.
    Gr.Willem als je het recept wil hoor ik het wel

    Beantwoorden
  4. Weer mooi om te lezen Peter! Ik heb erg lekker gefietst deze rit met ook voor Appelscha even een dip. De zondag had ik weinig last van de spieren, dus heb ik het niet te gek gemaakt denk ik.

    Willem, bedankt voor je tips qua voeding. Ik ben er ook nog steeds niet uit wat voor mij nu het beste werkt. Krentenbollen, banaan, chocoladerepen, dextrose en een zak snoep. Dat gaat er nu mee in de quest. Daarnaast vaak de standaard appelgebak (zonder slagroom) en frisdrank. Ik merk wel dat alle zoetigheid me op den duur wat tegen gaat staan. Dit jaar hoop ik m'n eerste 600 te fietsen en had me al voorgenomen om me voor die tijd toch maar eens wat te gaan verdiepen in voeding.

    Goet,

    Dirk

    Beantwoorden
  5. Medefietsers,

    Ik zie dat jullie allemaal zwaar doorleunen op koolhydraatrijke voeding. Ons corpus kan evenwel slechts een beperkte hoeveelheid "carbs" opslaan, evolutionair zo geregeld voor "fight of flight" toestanden toen we nog in beestenvellen rondliepen. Voor duursporters is het mogelijk om het grootste deel van de energie te halen uit vetten, daar hebben we een zo goed als onuitputtelijke hoeveelheid van. Het vergt een compleet andere (ketogene) eetgewoonte die niet voor iedereen weggelegd is en het vergt een "reconversie" van enkele maanden voor je eraan gewoon bent. Voor sporters die snel piekvermogens moeten leveren is het niks. Kijk eens op http://eatingacademy.com/ Het blijft een omstreden thema, de ene haalt er goede resultaten mee, de andere niet… De suikerpieken en daaropvolgende suikerdalen (man met hamer) in je bloed kun je er mee voorkomen en dat is voor de gezondheid op de lange duur een goede zaak. Koolhydraatarm eetpatroon bestaat trouwens in verschillende gradaties waarbij ketogeen de extreemste is.

    Groet

    Johan Declercq, Hoek

    Beantwoorden
  6. Beste Johan, ik vertrouw het meest op eigen vertrouwde ervaring en training. De tijd dat we met beestenvellen en knuppels op pad gingen ligt ver achter ons en de traditionele muesli en krentenbollen met banaan ook. Maar als ik zie dat er lange afstand rijders broodjes shoarma en patat eten vraag ik mij af waar we mee bezig zijn. Ook volkoren narigheid of pasta is pas verteerd als je thuis op de bank zit en daar heb je dus niets aan. Tot een bepaalde Hf. haal je energie uit vetten (voorjaar duurtraining) maar met de snelheden waar ik mee rij (tempoduurtraining en iets boven omslagpunt) neemt die vetverbranding af.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter aan Anoniem Reactie annuleren