Sportschool, ja of nee.

🙂

Het fenomeen “Sportschool”, heb ik eigenlijk nooit iets mee gedaan, want als je woon werk verkeer in de fiets doet, dan doe je genoeg aan sport, dit was en is altijd mijn uitgangspunt geweest.

Maar de laatste jaren begon ik toch te merken dat de verhouding getraindheid van onderlichaam en bovenlichaam niet helemaal klopte. Vooral de armen en schouders, en het laatste half jaar begon mijn linkerschouder toch wat beperkingen te krijgen.

Mijn vrouw kwam laatst thuis met een enthousiast verhaal van een sportschool wat mij wel aansprak.
En nu ik tegen de 60 aanloop wil ik ook wel een Six-Pack 🙂
Iedereen heeft ze, maar ze zijn niet bij iedereen te zien. 🙂

In ieder geval de eerste sessie gehad en bij gebruik van de bovenarmen en schouders kon de begeleider duidelijk zien dat er wat het bovenlichaam betreft, er nog wel wat arbeid gedaan moet worden.

Grappig was wel toen ik op de roeimachine moest zitten, mijn buurman aangaf na de start, “dit tempo ga je niet volhouden”, wat de volle 10 min. betreft. Hij was ingesteld om in 10 min 2200 mtr te roeien.
Tja ik zit er voor het eerst, dus je gaat op gevoel af en ik dacht, dat gaan we dan wel zien.
Na 2200 mtr had ik nog 1.15 min over. Ik weet niet precies hoe dit in te schatten, maar de begeleider gaf in ieder geval aan dat het boven gemiddeld is.

We gaan de eerste 2 maanden 2 x per week naar de sportschool om te kijken wat voor uitwerking de training heeft op het bovenlichaam en schouder, want ik wil die beperking er wel uit hebben.
Hoop dat het ook invloed heeft op de periodes van stijfheid/spit in de rug.
In ieder geval volgens de meeting en de gemeten parameters is mijn werkelijk leeftijd 15 jaar jonger, nou dat is in ieder geval al mooi meegenomen.

We gaan het zien.
Saluut.

20 gedachten over “Sportschool, ja of nee.”

  1. Mensen zijn niet ontworpen om veel ouder te worden dan 40 Peter :-))

    Je zult er daadwerkelijk sterker van worden ( maar als je stopt is het ook zo weer terug bij af ) en wellicht sommige klachten verminderen ( fysiotherapeuten werken immers ook met beperkte krachtsport als oefeningen ) maar jonger zul je er echt niet van worden.

    Sterker nog, nu je het zo noemt….intensief sportende blanke mannen hebben meer slagaderverkalking dan matig sportende blanke mannen vertelde een onderzoek, en dat hadden de onderzoekers nooit verwacht. Langdurig intensief sporten beschadigd de vaatwanden die uitzetten onder belasting. Kennelijk is het de bedoeling van ons ontwerp ( Homo Sapiens ) dat die belasting kortdurend is, bijvoorbeeld om een grote prooi te doden. Voor ons model lichaam is slenteren en af en toe een korte spurt het meest gezond zegt de meeste recente wetenschap :-))

    Beantwoorden
  2. Dag Peter. Plaats een houtkachel, ga sprokkelen, zagen, klieven,stapelen en je hebt het drie keer warm. Ik heb net een omgewaaide eik gevonden en de eerste gezaagde stammetjes gaan morgen in de fietskas. Beweging genoeg!! Groeten Kees.

    Beantwoorden
  3. @Quezzzt, de "waarheid" is altijd voorlopig. Hier een bericht dat tegenspreekt de veel sporten de kans op eerder overlijden vergroot: https://www.kenniscentrumsport.nl/publicatie/?kunnen-we-ook-te-veel-bewegen&kb_id=17175&kb_q=
    Overigens denk ik wel dat je teveel of te intensief kan sporten. Topsport is volgens mij per definitie ongezond, kijk alleen maar naar de enorme hoeveelheid blessuren. En bij duursport kan je het lichaam uitputten en tekorten gaan oplopen. Ik sport graag, maar als ik naar mijn lichaam luister zou het beter wat minder kunnen.

    Beantwoorden
  4. Tja, er wordt heel wat onderzocht, maar geen mens is hetzelfde, en of, of welk effect het heeft? ik weet het niet, maar als je je er lekker bij voelt. Dan ben ik tevreden. Niks doen en later erachter komen dat je dingen gemist hebt. Ik wil niet ruilen:-)

    Beantwoorden
  5. Ik denk dat je lichaam ook goed in staat is om aan te geven als iets teveel wordt. dan heb je een burn out of je bent overtraind. Dan moet je echt een langere periode rusten. Getraindheid kun je trainen, maar duurt jaren voor je er echt aan gewend bent. Sommige mensen zeggen als je ouder wordt, wordt je taaier, kijk maar naar oudere sporters.

    Beantwoorden
  6. ik merkte ook een verschil in training van het boven en onderlichaam. Een roeifiets heeft dat opgelost.
    eens je daarmee begint ben je garantie verslaafd, top fitnesstoestel met wielen onder

    Beantwoorden
  7. Nee een ouder lichaam kan steeds minder aan omdat de organen verschrompelen door verlittekening, wat gewoon onderdoms slijtage is. Die organen produceren bouw en voedingsstoffen voor de spieren, pezen en gewrichten en doen dat na je 30e steeds minder goed. Dat merk je eerst als veel nagduriger herstel na intensief sporten, je lichaam repareert zich gewoon veel langzamer.

    Sommige mensen trekken zich daar niets van aan….en het zijn die mensen die dan kunstgewrichten nodig hebben. Kraakbeen wordt geproduceerd door kraakbeencellen….slijt je die weg kun je dus ter plekke geen kraakbeen meer aan laten groeien. Krijg je ontstekingen van bot-op-bot irritatie en is je gesport voorgoed voorbij. ( ook met kunstgewrichten ) Dat kan helemaal vorkomen worden door inderdaad te respecteren dat je lichaam niet jong maar oud geworden is, en alle processen veel langzamer verlopen. Intensief sporten voor de oudere best een risico en helemaal niet zo gezond. Matig intesief bewegen is niets mis mee en heel gezond.

    Krachtsport mits niet overdreven is heel goed. Dat ga je geen uren per dag doen, en als je niet veel te snel veel gewicht pakt blijven je pezen en gewrichten ook heel, en worden botten, pezen, spieren en gewrichten op den duur sterker. ( maar niet jonger, hehehe ) Meer botdichtheid heeft overigens grotere voordelen dan minder snel iets breken. De kwaliteit van het beenmerg gaat daardoor ook vooruit…en laat dat nou eens bloedcellen produceren. Omgekeerd als je bedlegerig wordt is dat wat je feitelijk fataal wordt…

    Beantwoorden
  8. Ik ben wel positief over een sportschool, vind het ook wel leuk. Max een uurtje krachttraining per week, houd je alles bij. En is ook wel leuk om te doen. Bovendien: met de sprint bij CV en Meppen heb ik er ook behoorlijk profijt van gehad, had ik het idee. Groeten Benny

    Beantwoorden
  9. Ik weet Quezzzt, dat je altijd een duidelijke mening hebt die soms wat zwart wit is. Maar weet dat die niet op iedereen van toepassing is, omdat geen mens gelijk is. Sommige mensen gaan laat sporten en houden dat lang vol. en sommige mensen beginnen vroeg en houden dat ook vol, en sommige mensen doen niks en houden dat ook lang vol. Ik heb gelukkig een redelijk atletisch lichaam, en daar maak ik dankbaar gebruik van. Maar merk wel verschillen met 40 jaar terug. Aan de andere kant wou ik dat ik de conditie van nu 40 jaar terug had gehad, dan had ik toen er meer profijt van gehad. Dus zeg het maar.

    Beantwoorden
  10. Ik heb tot mijn 30e niets aan sport gedaan en daarna begonnen met krachtsport. Dan merk je dat de pezen een peesaanhechtingen de zwakke schakel zijn zoveel gewicht te gaan gebruiken als je zou willen.

    Pezen passen zich heel langzaam aan aan hogere belasting en zijn zeer blessure gevoelig als je het toch overdrijft. En boven de 30 jaar geneest dat ook bijna niet meer of blijft een zwakke plek die voorkomt dat je verder kunt komen.

    Dat is erg frustrerend omdat spieren zich razendsnel aanpassen. Binnen weken kun je met aanzienlijk meer gewicht werken. Maar de pezen gaan op enig moment pijn doen en dat voorkomt waarschijnlijk permanent dat je zwaarder kunt trainen. Een jongere zal daarvan niet snel last hebben, en kan daarover heen komen met rustiger trainen. De oudere niet. Daarom moeten topatleten boven de 30 jaar vaak stoppen, omdat ze zich niet meer kunnen verbeteren en blessure gevoelig worden.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter aan Bicky Reactie annuleren