“Waar” of “Niet waar”.

Is een televisie programma en soms wel leuk om te zien.
Waarom een veersysteem modificeren, hoofdreden is omdat de standaard teveel uit veert bij een grote belasting, en dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken, en de veerweg is te lang, waardoor je contact verliest met het wegdek.
Waarom heb je een veersysteem nodig, omdat we vanwege de rolweerstand de banden hard oppompen, hierdoor maken we geen gebruik van de natuurlijke werking van de luchtkamer die in de band aanwezig is. Luchtvering werkt goed. Kijk maar naar vrachtwagens en auto’s, zelfs de Quattro heeft tegenwoordig luchtbalgen voor het veersysteem.
Een veersysteem met 2 veren, die elkaar tegenwerken en onder voorspanning gemonteerd zijn, voorkomen het teveel uit veren, en geven een snelle reactie als de condities van het wegdek hierom vragen. Doordat ze elkaar tegenwerken is het evenwicht weer snel in balans voor de volgende reactie.
Is het het ideale veersysteem, nee, het is een compromis. Vaak hebben we het over prijs/kwaliteit verhoudingen, dit een compromis, waarbij je met een relatieve kleine aanpassing een veiliger veersysteem hebt, die weinig tot geen onderhoud nodig heeft en bestaat uit weinig componenten die stuk kunnen gaan. Dus voor weinig geld, een stuk veiligheid en comfort erbij.
Is een brede band een demper op zich, ja, vooral als je de bandenspanning laag is. Geeft dit meer rolweerstand, ja. Willen we dat, nee.
Dus we hebben systeem nodig om de schokken door de harde band op te vangen, want dit vinden we comfortabel.
Zelf jaren gereden met de Swalbe Super Moto, een snelle band met een grote luchtkamer, vaak de bandenspanning boven de 5 bar gehad, want dat rijdt snel en sportief, alleen voel je goed hoe de weg conditie is. Deze week de Swalbe Almotion gemonteerd, want de oude is versleten en niet meer verkrijgbaar. Op 4 bar gezet, want de testresultaten van Wim geven aan dat hij dan de minste rolweerstand heeft. (Wim bedankt voor al je werk op dit gebied) Ik merk nu dat de band meer absorbeert dan de Super Moto, hierdoor heeft de vering minder te doen.
Is het Risse systeem het ideale? Ik weet het niet, voor mij is de prijs/kwaliteit verhouding niet goed. Hij is duurder en geeft niet veel meer veiligheid, daarnaast onderhoudt gevoeliger, en bij problemen heb je de luchtpomp nodig.
Slijt de ketting bij gebruik van het Risse systeem, ik denk van wel, levensduur van een ketting wordt bepaald door goede smering/onderhoud en een schone ruimte. Ook bij velomobielen die geen achtervering hebben slijt de ketting.
Is het handig om een mening van een ander “onzin” te noemen, met alle respect, vind het kras. Een band met een te lage bandenspanning geeft meer rolweerstand, zie bandentesten van Wim, maar volgt wel goed de weg conditie.  

Het grappige is dat alle systemen die de “Rotte Rijders” gebruiken in de youtube filmpjes bij mij uit de garage komen. (ook de Risse, is te koop) Ik had ze liggen, en ze wouden ze graag meenemen om uit te proberen, nou wie ben ik om dat tegen te houden.

Ik heb een ruilsysteem, na bestelling stuur ik je een gemodificeerde, en je stuurt je eigen veerpoot retour, die ik weer modificeer, weer klaar voor de volgende klant. Simpel als wat.
Saluut.

3 gedachten over ““Waar” of “Niet waar”.”

  1. Ik denk dat eerlijke informatie is dat jij iets biedt wat de bandenkeus verruimt tov de orginele veerdemper die verraderlijk kan gaan stuiteren bij te harde/dunne bandjes, maar dat niet zal doen met grote luchtbanden op relatief geringe druk.

    ~ 4 bar in een SuperMoto rijdt zeer comfortabel als je zelden harder rijdt dan 40 km/u. Dribbelen doet zo'n achterwiel dan nooit, hij kan zelfs in lengterichting trottorbanden nemen waar dat bij andere bandjes haken en omslaan zal betekenen.

    Groot voordeel van jouw oplossing is dat de demper behoorlijk onderhoudsarm blijft net als de orginele wrijvingsveerdemper met dus vrijwel verwaarloosbare kosten.

    De technisch complexe demper kent vast wel voordelen en zal zeker veiliger rijden bij knalharde of zeer dunne racebandjes en dergelijke. Maar die keus kost ook meer geld in aanschaf en onderhoud, wan die complexe demper moet af en toe dus wel gereviseerd blijkt. Iemand die knalharde dunne racebandjjs gebruikt wil waarschijnlijk ook een gevanceerde demper.

    Voor ieder doelgroep zijn eigen oplossingen. Lijkt me prima, geen ge-welles/nietes voor nodig :-))

    Beantwoorden
  2. Je dubbele veer achterveer heeft mij overtuigd als super compromis. Nagenoeg net zo comfortabel als het origineel, maar met wel een vertrouwenwekkende demping. En is 100% betrouwbaar gebleken. Een no brainer. De Risse was mij te stug. Ook wellicht omdat ik relatief weinig weeg. Bedankt voor het denkwerk en het maken van de dubbele veer achterveer.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter aan Quezzzt Reactie annuleren