Geen velomobielen meer bij Fietselfstedentocht.

Van de zomer heb ik  Geachte-elfstedenbestuur. een schrijven gericht aan de Friese fiets Elfsteden bestuur ivm met de afgelopen tocht.
Als reactie kreeg ik onderstaande:

Hartelijk dank voor uw reactie. Wij komen hier zeker nader op terug. Wij waarderen het dat u contact hebt gezocht. Wellicht dat we een keer om tafel kunnen gaan zitten. We kunnen dan in het algemeen praten over onze doelgroep en onze organisatie en kunnen details waarover u valt toelichten. We kunnen dan duidelijk maken dat het allemaal toch even anders ligt dan u denkt, schrijft en via de media verspreidt.
En mogelijk hebt u ideeën over hoe velomobielen kunnen worden ingepast als deelnemer aan de fietselfstedentocht. Wat de handbikes betreft: met die bikers is ieder jaar vooraf overleg.
We hopen in het nieuwe seizoen een keer om tafel te gaan met de velomobielers.
Wytze Franzen, secr.
Stichting de Friese Elfsteden Rijwieltocht.

Oke, mooi dat ze reageren, en dat we van het najaar over dit gebeuren overleg kunnen plegen.
Zodat we ergernissen kunnen wegnemen.

Tussentijds kreeg ik nog deze mail 
Ik draag deze berichten over aan mijn opvolger. Na afwikkeling van de tocht 2012 zit mijn lidmaatschap van het bestuur er op.
Mijn opvolger is Marco Bos. Ik zal hem vragen bij de start van de voorbereidingen voor de nieuwe tocht contact op te nemen.
Bestuurlijk starten de activiteiten in september weer. 
Wytze Franzen, secr.
Stichting de Friese Elfsteden Rijwieltocht

Ik was dan ook behoorlijk verbaasd dat ik eind september deze email ineens binnen kreeg.

Beste Peter,
Tijdens de afgelopen vergadering is het onderwerp velomobielen aan de orde gekomen. We hebben besloten om met ingang van de tocht van 2013 de velomobielen uit te sluiten van deelname. In het bijgevoegde bestandje vind je de argumentatie. 
We begrijpen dat jullie teleurgesteld zijn, maar voor ons staat de veiligheid van de deelnemers voorop. Uiteraard zijn jullie op een “gewone” fiets van harte welkom in 2013.
Met vriendelijke groet,
Marco Bos
Stichting de Friese Elfsteden Rijwieltocht

Hieronder genoemde bestandje met argumentatie

Geen velomobielen meer bij Fietselfstedentocht.
Het bestuur van de fietselfstedentocht heeft besloten om met ingang van de tocht van 2013 velomobielen uit te sluiten van deelname.
Onze doelgroep is de sportieve fietser. Volgens het reglement wordt de fiets gedefinieerd als een voertuig met twee wielen dat wordt voortbewogen door menselijke spierkracht middels een trapsysteem. Het type fiets is een keuze van de deelnemer zelf. Een racefiets, een toerfiets, een sportieve fiets, een dagelijkse fiets of een transportfiets, zolang de deelnemer verantwoord bezig is en de eigen veiligheid en die van anderen niet in gevaar brengt, is het zijn eigen keuze.
De afgelopen jaren zien we tussen de deelnemers in een toenemend aantal een ander type fietsvoertuig rijden: de velomobiel. Het is een driewielige fiets met een aerodynamische vorm waardoor hoge snelheden kunnen worden bereikt. Ondanks het feit dat een velomobiel niet aan de gestelde vereisten voldoet hebben we de deelname de afgelopen jaren gedoogd.
Op basis van de ervaring van de afgelopen jaren hebben we echter besloten om met ingang van de tocht van 2013 velomobielen uit te sluiten van deelname. Het snelheidsverschil in combinatie met de mindere zichtbaarheid, als gevolg van de lage ligging, blijken in de praktijk toch tot gevaarlijke situaties te kunnen leiden. Dit wordt ook door de andere deelnemers aangegeven. Om mogelijke toekomstige ongelukken te voorkomen zijn we genoodzaakt dit besluit te nemen.
Ligfietsen met twee wielen mogen wel deelnemen.
Tja, dat is balen man.
Ik heb de tocht nu 30 keer gefiets, waarbij ik ongeveer de helft ervan gereden heb met een velomobiel.
Ondertussen heb ik met een paar mensen overleg gehad en een ook al een reactie gestuurd op dit bericht.
Dit zal ik in de komende dagen op de blogspot zetten.
Iedereen mag natuurlijk denken en handelen zoals het haar of hem behaagd/uitkomt, en een organisatie mag omwille van de veiligheid deelnemers uitsluiten. 
Maar of ze hier een scheve schaats aan het rijden zijn, de toekomst zal het ons vertellen.
Saluut.

P.s. het voltallige oude Elfstedenbestuur is afgelopen zomer afgetreden en het huidige bestuur is nieuw.
Zover ik weet. 

12 gedachten over “Geen velomobielen meer bij Fietselfstedentocht.”

  1. Toch knap dat een nieuw bestuur weet dat velomobielen in de praktijk tijdens de elsteden fietstocht voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
    En mindere zichtbaarheid? Misschien moeten die lui eens een bril kopen als ze een 2,5 meter bij een meter hoog bij 75cm breed lang felgekleurd object over het hoofd zien
    Echt nog nooit zulke onzin gelezen. Volgens mij bestaat de nieuwe organisatie gewoon uit oude zuurpruimen die uit de UCI ontslagen zijn en alles wat niet op een racefiets lijkt uitsluiten van deelname.
    Niet de moeite waard om met zulke kortzichtige lui in discussie te gaan lijkt me. Beter zelf tochten blijven organiseren die niet discrimineren en innovatie juist toejuichen in plaats van aan oude dogma's vast blijven hangen.

    Beantwoorden
  2. Ik heb nooit de Fiets-Elfstedentocht meegereden. Maar naar ik begrepen heb, is het stervensdruk en is de snelheid van de velomobiel hier gewoonweg niet te halen. Dat is dan een argument minder. 2 of 3 wielen een verschil? Rijden er ook 3-wielige bakfietsen (zoals Johnny Loco's) ook rond? Zo ja: weer een argument weg. Laag? Normale ligfietsen worden nog niet uitgesloten. Weer een argument naar de knoppen.
    Hoe zit het trouwens met ligfiets trikes? Geen velomobiel, wel laag, wel 3 wielen. Mogen die meerijden?

    Het punt wat betreft zichtbaarheid, daar maken ze zichzelf ongeloofwaardig. Die andere 2 punten zijn afhankelijk van wat er zoal rondrijdt en hoe druk het is. Ervaringsdeskundigen die die 2 tegenargumenten kunnen bevestigen of ontkrachten?

    Beantwoorden
  3. Als je met een velomobiel toch een elfsteden tocht wilt rijden en men ligt zo dwars ligt het voor de hand een alternatief zelf op te zetten.

    Gezien de oliebollentocht nogal wat velomobielen trekt zou dat toch ook kunnen worden verwezenlijkt met een elfstedentocht voor liggers/vm's ?

    Waarschijnlijk is het nog prettiger rijden ook dan op zulke drukke dagen en met vm hatende racefietsers/bestuursleden erbij.

    Beantwoorden
  4. Niet te begrijpen zo'n beslissing! De volgende stap van dit "nieuwe elfstedenbestuur" zou dan kunnen zijn: alle electrisch ondersteunende fietsen mogen niet meer mee rijden. (worden niet voortbewogen door menselijke spierkracht!)
    "Geacht elfsteden bestuur", Fiets plezier in welke vorm, moet je toe juichen. Mensen en fietsen heb je in de raarste vorm moet je niet weigeren. Ik vind dit pure discriminatie!

    Beantwoorden
  5. Hallo Quezzzt,
    Ik denk niet dat de bestuurders en/of racefietsers velomobielen ons haten, meer dat ze de velomobielen niet kennen en dat we daar door onbemind zijn.
    We worden als lastig ervaren (groot), en we rijden harder, zie daar het probleem.

    Beantwoorden
  6. Dit zijn ook zaken die bij mij direct in gedachte kwamen. Met een bakfiets de 11-stedentocht? Handbikers zijn toch ook 3-wielers?
    Ach, dit 'nieuwe' bestuur geeft hiermee duidelijk aan volgens oude denkwijzes te redeneren. Vooroordelen en meegaan met de massa. Men (de gewone fietsers) klaagt, dus maken we hiervan lekker gebruik die rare dingen te lozen. Het zij zo. Het siert het bestuur niet. Vooral niet na de belofte van het oude bestuur om om de tafel te gaan zitten. Het nieuwe bestuur veegt dit zonder meer van tafel en kiest voor de makkelijke oplossing. Best.

    Die toegedichte gevaarlijke snelheid is natuurlijk ook maar relatief.
    De hoeveelheid fietsvolk is te groot om zinvol gang te maken. Zit je zoals jij afgelopen jaar voorin, dan zit je tussen soortgenoten. Ondanks het predikaat toertocht, zijn het gewoon racers daar in de kop. Zeker als ze gehuldigd worden bij de "Finish'. Dan wordt het juist gestimuleerd door het bestuur. Logischer zou het zijn te kiezen voor een minimale binnenkomsttijd bij de diverse posten gebaseerd op een lage gemiddelde snelheid.
    Of gewoon net als bij de koude 11-steden tocht een race- en tourklassement.

    Dat het steekt dat zo'n rare fiets als eerste over de meet komt kan ik mij voorstellen dat ze daar bezwaar tegen maken. Baseren op gekende vooroordelen dat velomobielen gevaarlijk zijn…nou ja, we weten het he? Hoe makkelijk voor een nieuw bestuur om daarin mee te gaan.
    Moeilijk te bestrijden.

    Daarom ben ik al jaren niet meer te vinden bij dit soort gemixte fietsevenementen. De sfeer was op zijn minst onvriendelijk, 1 keer zelfs vijandig op het dreigende af. Dat was de druppel. Verder is het gewoon niet lekker fietsen met 15 km/u op smalle toeristische fietspaden met een velomobiel.
    Bij andere samenwerkingsverbanden is dezelfde tendens te merken.
    De Afsluitdijkrace met de steppers is na 2 of 3 keer de samenwerking 1-zijdig opgezegd. Het EK-tijdrijden op Texel wordt ook elk jaar dit onderwerp naar voren gebracht. Wim heeft dit nog steeds weten uit op te rekken. De tijdrit in Nijeveen zijn we ook al het sluitstuk van het programma met maximaal aantal deelnemers van 20 man.
    Vreemd genoeg zoeken wij als NVHPV wel steeds toenadering tot andere fietsers, steppers, tandemrijders en handbikers om vooral maar deel te nemen aan 'onze' ligfiets evenementen……

    Ik zoek overigens al steeds minder de massa op. Gewoon lekker fietsen kan overal en altijd. Dat hoeft voor mij niet meer zo in lange rijen. Met al dat 'gezeur' er omheen wordt ik een beetje zat. Waar zijn we mee bezig?

    Ik fiets om mijn geest te verruimen, niet om benauwde geesten te ontmoeten. Dat kan je overal. Liefst niet als ik mijn favoriete hobby beoefen graag.
    Dus voor mij geen 11-stedentocht. Niet in een velomobiel, maar ook niet op een 'gewone' veilige en goed zichtbare fiets.

    Beantwoorden
  7. Rustig Cees! 😉
    Ga effe een lekker stukkie jagen over de dijk haha!
    Zeg maar waar, doe ik mee. Ook behoefte aan na het lezen van dit soort 'verstandige' bestuursperikelen.

    Je hebt gelijk, het zijn drog redenen.
    De strijd aangaan met tegenargumenten heeft geen zin met dit soort verstandige mensen. Wij zenden wel een boodschap, maar zij hebben hun ontvanger niet open staan om hem te beluisteren.
    Een eenzijdige genomen besluit, geen communicatie mogelijk dus.
    Geen democratisch bestuur derhalve.
    Laat ze maar.

    Beantwoorden
  8. Zoals Peter aangeeft, ik denk niet dat het woord haten op zijn plaats is. Echte onwetendheid en niet bereid zijn in de materie te verdiepen zonder van de gekende paden af te wijken. Dat mag, maar is lastig voor ons velomobilisten, zo'n besluit.

    De Eigen evenementen organiseren, ligt voor de hand. Echter dat doen we al noodgedwongen. Daar loop helaas tegen dezelfde problemen aan.
    Het grote publiek (m.n. de automobilist) is niet gecharmeerd als wij daar met 150 velomobielen een kruising bezet houden.
    We zijn er nog steeds mee weggekomen door de relatief beperkte omvang van onze evenementen en de overlast nog net te dragen is. Maar ik zit eerlijk gezegd te wachten tot het eens gigantisch uit de klauw loopt. Ergens is er een grens van tolerantie. Die ligt over het algemeen bij ligfietsen/velomobielen niet zo hoog bij het grote publiek.

    Zoals de Oliebollentocht door de jaren heen gegroeit is van een groepje vrienden, een tochtje in de kou en wat oliebollen met snert, is nu een megaklus aan het worden.
    Deze moet degelijk tot in detail georganiseerd en geregisseerd worden. Deelnemers hebben daar vaak geen weet van. De risico's die een organisator op zich neemt zijn eigenlijk al niet meer te overzien en redelijk verantwoord. Financieel risico, maar ook verkeerstechnisch risico. Officieel mag het niet wat wij doen. Dit jaar zal dan ook voor het eerst met echte verkeersgeleiders en toestemming van de politie gereden worden in Zwolle. Ik kon de tocht nog alleen met wat hulp organiseren. Nu is er al een hele legertje mensen bij betrokken, net als in Schermerhorn vorig jaar.

    Ook de horeca kan je met zo'n groep niet zo maar overvallen. Er moet een technische hulpdienst paraat zijn. Stoppen langs de weg voor elke lekke band met zo'n massa is geen optie meer. De route moet zo verkeersluw en veilig mogelijk zijn (weinig kruisingen)
    Je ziet, zo eenvoudig ligt het niet. Meeliften op een bestaand fietsevenement is meer voor de hand liggend. Er is keus genoeg. Maar de diepgewortelde gereserveerdheid tegen ligfietsers zal je overal tegenkomen. Vreemd genoeg is dat niet tegen snelle electrisch ondersteunde gewone fietsen of zelfs brede kinderkarren. Die net zo goed overlast kunnen veroorzaken. Maar dit wordt niet zo ervaren. Zelfs in blind groepen voortjakkerende racefietsen worden geaccepteerd.

    Beantwoorden
  9. Hoi Cees,

    bij mijn weten zijn fietsen met (electrische) hulpmotor altijd al verboden tijdens de tocht.
    ———— – – – – – – – – – – – – –
    Ik vind het trouwens wel appart; al de (ernstige) ongelukken die ik tot nu toe heb meegemaakt ( heb nu 7 tochten meegefietst) waren aanrijdingen tussen rechtopfietsers en/of racefietsers.
    Hoezo gevaarlijke velomobielen ????/
    Wéér een argument naar z'n galemiezen.

    Beantwoorden
  10. Vreemd in dit soort gevallen vindt ik altijd dat de gevaren belicht blijven en er niet wordt gedacht aan een pasklare oplossing. Ik heb altijd geleerd als je wat te zeuren hebt of opmerkingen hebt over wat er niet kan dat je dan wel met een oplossing moet komen hoe het wel zou kunnen. En dus hoe zou je dit negatieve gezever voor kunnen zijn? Juist ja door de Velomobielen gewoon an mass een half uur eerder te laten starten dan de bukkers. Maar goed improviseren en nadenken hoe je tot goede oplossingen kunt komen ipv alleen af te keuren en niet toe te staan blijkt in het algemeen nog steeds een moeilijke taak. Nederland is nu eenmaal een landje van uitsluiting regeltjes examens en testjes geworden een beetje een soort kleinburgerlijk zeur landje.

    Beantwoorden

Plaats een reactie