Een paar weken terug werd ik aan gehouden door de politie op de weg van Denekamp naar Tilligte.
Een twee baans weg met fietspad ernaast. De geijkte vraag en antwoord volgt dan, waarom fietst u hier en na uitleg en het laten zien wat er in de verkeerswet staat volgt er meestal een vermaning en kun je verder.
Ook deze keer alleen met het verschil dat deze agent al mijn gegevens noteerde.
Prima, geen probleem, heb niks te verbergen. Hij nam afscheid, dat als ik geen gelijk zou hebben hij contact zou leggen, nou dus niet dus. Van de week viel er een boete op de deurmat, 52 euro’s incl adm. kosten.
Omschrijving overtreding:
Als (snor) fietser niet het verplichte fietspad of fiets/bromfietspad volgen.
Dan staat er nog een feitcode, maar dat zal wel hetzelfde betekenen.
Het wegvak waar ik aangehouden ben, heeft geen verbodsborden, borden met zo’n rode rand. Dus mag ik daar met een velomobiel rijden. Ja toch, niet dan!
Het vreemde met deze weg is dat als je van Denekamp naar Tilligte rijdt, de eerste 400 mtr wel zo’n verbodsbord heeft, met een brommer en fiets erop, maar dan wordt het na de eerst volgende kruizing niet meer herhaald, dus is het niet meer geldig.
Als je van Tilligte naar Denekamp rijdt staat er helemaal geen verbodsbord.
Normaal gesproken wordt een verbod na elke kruizing herhaald om van kracht te zijn, anders weet je niet dat er een verbod geldt als je de weg oprijdt.
Maar goed, zoals je bij elke bekeuring beroep kunt aantekenen, zullen we dit dus gaan doen.
Ik heb een vermoeden dat ze dit willen gebruiken als een testcase, kijken wat de officier van justitie hiervan vindt.
Saluut.
Succes
Klopt. Een bord dient herhaald te worden, anders verliest het zijn kracht. Ik zou zeggen dat je een sterke zaak hebt. Succes en hou ons op de hoogte.
Bleef je na het afscheid met de agent op de weg rijden of ging je het fietspad op ?
Feitcode van wat jij beschrijft is R308, daarbij hoort een boetebedrag van 45 euro voor fietsers, komt 6 euro administratiekosten bij, kom ik uit op €51,- en niet op €52,- Maar misschien zijn er wel weer bedragen gewijzigd.
Bron:
http://tinyurl.com/blgpbuh Linkje naar het feitenboekje (PDF) op de site van ons eigen Openbaar Ministerie; betrouwbare bron dus.
Kleine opmerking: bij mijn weten ben je staande gehouden en niet aangehouden; je mocht je weg immers weer vervolgen.
Succes met je 'verweer'. Moeilijk kan dat niet zijn lijkt me. Zonde weer van je tijd.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
tegenwoordig rekenen ze in deze barre tijden 7 euro administratiekosten. ook crisis bij de overheid.
Ff gegoogled en inderdaad, per 1 oktober ofzo. Forse verhoging…..net geen 17% ophoging.
Maar goed, zo te zien ben jij geld en tijd kwijt aan een incompetente agent. Zou jij ook die 7 euro bij hem kunnen declareren? 😀
Hoi Peter,
Volgens mij inderdaad zonde van jouw tijd&energie, en ik denk ook dat je geen boete krijgt omdat je aangeeft dat het verbodsbord niet na elke kruising herhaald wordt.
Maak even een foto van de voorlaatste kruising van jouw staande houding en voeg die bij je beroep/verweer zodat de officier kan zien hoe de situatie ter plaatse is.
Ik zie het niet als probleem maar als uitdaging.
Succes.
Ja, dat is ook zoiets, als de politieman jou meteen na het uitschrijven van de bon heeft gevorderd om op het fietspad te gaan rijden en jij hebt er geen gehoor aangegeven dan zeg ik nog alaa maar als dit niet het geval geweest is heb ik zo mijn bedenking over zijn competentie op dit vlak.
Sowieso krijgt het "achteraf" verbaliseren hier thuis geen schoonheidsprijs (zoonlief werkt in onze hoofdstad bij de politie) omdat je dan geen verhaal van de overtreder hebt.
Zonder staande houding verbaliseren is eigemijk een beetje "laf" en hiermee dwing je geen respect af bij ons (de burger)
Voor zover ik in mijn regio (Oost-NL) heb gezien, worden op provinciale wegen dergelijke C15 verbodsborden in de regel niet herhaald bij kruisingen of afslagen. Het lijkt me dat de wegbeheerder ervan uit gaat dat doorgaande – en doorgewinterde – fietsers wel weten dat het de bedoeling is om het fietspad te gebruiken, ook als je van een kruising of afslag op zo'n weg met fietsverbod uitkomt. Ervan uitgaan dat het fietsverbod is opgeheven alleen omdat het bord niet herhaald wordt, lijkt mij nogal naïef. Maar goed, het staat niet expliciet vermeld in het RVV, dus zal het tot misinterpretaties leiden, zeker bij snelle velomobilisten. Wel goed dat het bij de handhaver aan de kaak gesteld wordt, dus alvast dank voor je volhardendheid.
De hoofdvraag is als volgt. Wat telt zwaarder: onveiligheid (door snelheidsverschil) die de snelle fietser veroorzaakt op het fietspad jegens andere fietspadgebruikers, of onveiligheid (ook door snelheidsverschil) die motorvoertuigbestuurders veroorzaken op de hoofdrijbaan jegens andere hoofdrijbaangebruikers?
Ik heb over de keuze fietspad/hoofdrijbaan als velomobielrijder al eerder wat dieper over nagedacht, omdat ik hier ook wel eens mee wordt geconfronteerd ook al rijd ik nog geen 45 km/u kruis. Mijn overwegingen en stelregel staan in dit document. Commentaar welkom 🙂
Na het afscheid ben ik via het fietspad verder gefietst, ik moest nog 100mtr en daarna de rotonde van Tilligte, dus op de weg fietsten had toen geen zin meer.
De gang is er dan toch al uit. :-))
Ik denk niet dat beleid erop gemaakt is dat we als burger wel weten hoe het hoort. Dan krijg je een heel grijs gebied en is er niemand die iemand ergens op kan aanspreken.
Als je de weg van Denekamp naar Oldenzaal neemt staat er na elke kruising de nodige verbodsborden en voorrangsborden.
Dus men weet hier in Twente echt wel hoe het hoort.
Volgens mij is het bord bij Denekamp naar Tilligte een verdwaald exemplaar, omdat dat het enigste bord verbodsbord is aan die weg.
Je document is wel heel duidelijk en helder, een goed uitgangspunt voor discussie, wat is veilig, en wanneer.
goh…. Peter…. ik dacht … dat zal wel voor veel te snel rijden zijn… maar niet dus. Valt me toch een beetje tegen 😉 ….
succes!
Ik ken diverse plekken in Twente waar het C15 bord niet herhaald wordt. De Needseweg vanuit Diepenheim is er een van: http://goo.gl/maps/RjUvo. Deze komt uit in Neede (oke, Gelderland…) waar aan het begin van diezelfde weg het C15 bord ontbreekt. Ertussen welgeteld 13 afslagen en kruisingen zonder enig C15 bord… Vanuit Bentelo naar zowel Delden als naar Hengevelde idem dito.
Volgens mij is er ook geen beginnen aan om bij alle kruisingen en wegafslagen dat soort borden te gaan plaatsen, maar je krijgt zo wel een heel grijs gebied inderdaad. Ben benieuwd hoe een verkeersofficier dit gaat uitleggen…
Prima, ik vroeg het omdat een agent "boven de wet" staat. Als hij je beveelt dat je op het fietpad moet rijden….moet je dat doen. Misschien ws het op dat moment veiliger, vond hij. Maar dit wist je vast al.