Toespoor, beetje teveel

Verstelbare moer

Frank van de Laan vroeg tijdens de Oliebollentocht in Zwolle of hij met zijn nieuwe K langs mocht komen om zijn stuurinrichting te voorzien van een verstelbare moer met linkse en rechtse draad zodat je de toespoor op een 0,1 mm kunt afstellen.
Hij is geweest en hij melde gisteren dat hij zeer tevreden was met het resultaat.
Niet alleen dat je sneller kunt fietsen met een juiste afstelling, de banden gaan ook nog eens veel langer mee.
Frank heeft een nieuwe K uit Duitsland, zoals velen hebben gezien tijdens de OBT in Zwolle en het is de tweede in Nederland.
Maar tijdens de OBT merkte hij dat er iets niet klopte, dus een afspraak gemaakt en bij aankomst eerst ff koffie en babbelen en dan aan het werk.

Afstelbokje

Uiteraard eerst een stelbokje maken, om de boel op te meten, elk type fiets heeft weer zijn eigen maten dus je kunt ze niet op voorraad maken, of je moet een Quest hebben dan maak ik hem zo voor je :-))
Eerst hebben we de afstelling gemeten zoals hij binnen kwam, liefst 4,5 mm toespoor, hoe graag wil je banden verslijten, maar het is wel goed voor je conditie.
Nadat we de fiets op de tafel hebben liggen, blijkt dat de stuurstangen toch iets anders in elkaar te zitten als bij de Quest, en het zijn geen draadeinden maar buisjes, oeps, nu kan ik de verstelbare moer met niet gebruiken.

Geen wielkasten, wel zo makkelijk

Na ff nadenken maar de hele stuurstang vervangen door draadeind, dan is het wel mogelijk.
Eerst de lengte van de stuurstang iets korter gemaakt en gemonteerd, en na meting moesten we nog 1 keer bijstellen en toen was de toespoor 0.2mm, wat met een nieuwe fiets een hele mooi afstelling is.
Bij fietsen gaan de wielen altijd ietsjes uit elkaar, waardoor ze dan mooi parallel staan.
Geen energieverlies en geen overtollig rubber in de natuur.

Al met al een 2,5 uur bezig om bokje te maken, verstelbare moer monteren en de boel afstellen, en klaar is Frank.
Al met al toch wel apart, we geven duizenden euro’s uit voor een snelle fiets en een heleboel fietsen rijden rond met een verkeerde afstelling. Hierdoor komt het vermogen wat je levert als fietsers niet tengoede van de snelheid maar wordt omgezet in slijtagen van je banden, wat ook weer geld kost.
Beetje jammer, maar goed als je dit leest en ook 10.000 km met je banden wilt doen, bel ff en ik maak de boel in order voor je, kleine moeite, groot plezier :-))
Saluut.

8 gedachten over “Toespoor, beetje teveel”

  1. Kom je ook langs in Zaandam ? nee hoor geintje.
    Mijn Mango+ is bij velomobiel.nl het afgelopen 1,1/2 jaar verschillende keren gecontroleerd en iedere keer was alles goed.
    Ik doe ook inderdaad al 10000 km met de marathons die er voor op liggen.
    Zou het verlopen van de sporing te maken hebben met rijstijl of stoepranden , want ik ben een vrij rustige bochtennemer en stoeprandjes al nooit.

    Beantwoorden
  2. Zo is het, een goede sporing scheelt bandenslijtage maar vooral snelheid, bij de meeste fietsen is het mi. ook van belang dat je de sporing belast meet omdat de stand van de reactie armpjes en de evt. speling op de kogels dan geen invloed hebben op je in-uitspoor.
    Hevige kuilen, (te) hard met een wiel ergens tegen aan rijden en kogelslijtage bepalen wel degelijk in hoeverre de sporing verloopt, er zijn zelfs af en toe nieuwe auto's waar de sporing van slag is, meestal een montagefout en dus niet goed gecontroleerd voor de aflevering aan de garage of klant.

    Beantwoorden
  3. Hoi Peter,

    Ik neem aan dat je de sporing gecontroleerd hebt met de persoon in kwestie in de K, ik heb namelijk gelezen dat de sporing "ingesteld" moet worden onder belasting.

    Groetjes, Robert-Jan

    Beantwoorden
  4. Hallo Robert-Jan,
    Bij de K moet dit wel ja, bij de Quest hoeft dit niet.
    Het is afhankelijk van de geometrie van de stuurinrichting of dit wel of niet moet.
    We hebben het verschil gemeten in zonder en met belasting zodat hij zonder hulp de sporing kan controleren.

    Beantwoorden
  5. Dag Peter,
    hoe kan ik zo een mal maken voor mijn quest,?
    ik heb bij de mijne steeds het gevoel dat hij naar rechts wil sporen als ik aan het fietsen ben, ook geraak ik amper aan 28 a 30 per uur zonder in het rood te gaan trappen.

    mvg
    kurt

    Beantwoorden

Plaats een reactie