De toegevoegde zijn wat matter van kleur. |
De afgelopen tijd weer ervaren wat de verschillen zijn tussen rijden met vorst en een ontluikende lente.
Er is al veel geschreven over winter klaar maken, banden en luchtweerstand, en nu al over zomer klaar maken. 35 jaar terug hadden we het altijd over “dichte wind” in het voorjaar, het lijkt als of het niet waait, omdat de bomen niet bewegen, (geen blad nog), maar als je dan fietste viel het vaak erg tegen. het is een combinatie van kou, wind en het slecht warm worden op een racefiets.
Maar ik heb me altijd afgevraagd, waarom klaagt een fietser over kou, maar hoor je een schaatser er niet over.
Waarschijnlijk omdat schaatsen en kou bij elkaar horen, denk je. Gelukkig hoeven we niet kou te lijden in de velomobiel met racekap, lekker knus en warm achter het ruitje.
De laatste week is het al warmer, dus het rijdt wat prettiger, en na 2 weken begint de nieuwe Quest al aardig in te lopen. Heb verschillende dingen aangepast, waaronder de sporing en afstelling, stond niet goed, en de remmen ook wat slapper, de afstelling van de ovale tandwielen ook weer een half gat terug gezet, maakt toch aardig wat verschil.
Nu heb ik de spullen binnen voor 10 speed, met een cassette opbouw, een kruising tussen Scram en Simano. 11,12,13,14,16,19,22,25,28,32. Heel vreemd dat je dit zo niet kunt krijgen. Ik hou wel 2 kransjes over, maar dat is niet erg.
Ik miste de 13, in mijn 9 speed cassette, als je rond de 50 rijdt, en je moet dan van 14 naar 12, dan ga je te ver terug in cadans, en van 44 naar 54 voor, geeft het zelfde probleem.
Nu met 10 speed is dat opgelost, en heb je elke keer boven de 40 bij het opschakelen 1 tandje verschil. Dit is veel beter.
Dinsdagmorgen op weg naar het werk flink doorgetrapt en de gem. snelheid stond op 41 bij het oprijden van het bedrijfsterrein, tjonge dit is nog niet eerder gebeurt, nou vielen de stoplichten niet tegen en stonden er geen auto’s dwars op de weg in Oldenzaal.
Als je bedenkt dat Oldenzaal hoger ligt als Latttrop, dan is dit wel een mooi gemiddelde.
Tijdens de rit naar huis kwam er een 45 gemiddelde eruit, maar nu stond de wind niet erg gunstig. Al met al stemmen deze getallen wel tot tevredenheid.
Nu nog de lichter lopende lagers, en de binnenste wieldoekjes erin, en nog wat gewicht eruit, dan is de Quest zoals ik hem graag zie. Alleen de koplamp die er nu inzit geeft te weinig licht op de dimstand, hier moet ik nog iets voor bedenken. Want tijdens de nachtelijke brevetten is voldoende
verlichting niet onbelangrijk.
Ondertussen geniet Grytsje al aardig van de oude Quest en laat ze de auto al redelijk vaak staan. Als dit zo doorzet dan gaan we hem ontdoen van mijn gebruikerssporen die ik aangebracht heb en een mooie frisse kleur erop doen. Ze rijdt nu met een vlaggetje wat haar positieve opmerkingen doen toekomen van de dorpsgenoten, maar dat wil niet zeggen dat ik het ga gebruiken.
Saluut.
Zo, lekker snel, Peter. Heb je nog trainingstips voor me?
Hallo Casper, tja niet zoveel eigenlijk, alleen veel kilometers maken, zodat je spieren en gewrichten wennen aan de belasting. Puur basic, wil je hard fietsen, dan moet je als basis veel fietsen. Dit geldt eigenlijk voor elke sport.