Het is een 53t, maar door de zijn eigenschap wisselt het tussen 51t en 56t. Ook kun je goed zien hoe een dergelijk tandwiel gemonteerd moet worden, vooral bij ons ligfietsers is dat ff puzzelen omdat we liggen en de ketting op een andere plek aangrijpt op het blad. En een foutje is snel gemaakt.
Afgelopen zondag begon Studio Sport met een close-up beeld van ovale tandwielen op de fiets van een Garmin rijder, he dacht ik, mooi vol in beeld.
Deze tandwielen winnen aan populariteit in de fietswereld, uiteraard door het succes van de laatste 2 Tour de France winnaars, te weten Wiggens en Froome, en natuurlijk M. Vos die bijna alles wint en al jaren met Rotor ovale tandwielen rijdt.
Buiten deze bekende fietsers zijn er nog meer fietsers die ze met succes toepassen. Ook in de Mountain bike wereld worden ze toegepast. En worden er prijzen mee gewonnen.
De cijfers wijzen ook uit dat met deze tandwielen er meer vermogen overgebracht kan worden. 4,1% en dat het voor de spieren beter is, oftewel 9.1% less lactates, doordat je meer spieren gebruikt, krijg je minder last van melkzuur. Eea wordt ook beschreven in het stuk zoals hieronder beschreven.
Bij Q-rings gebruikt u een groter aantal spieren op een lagere intensiteit in vergelijking met
ronde kettingbladen. Deze verschuiving in spierbalans resulteert in een hogere afgifte van vermogen en een lagere verzuringsgraat.
En wij ligfietsers zijn gek op dingen die bewerken dat we met minder inspanning dezelfde snelheid kunnen halen, of met dezelfde inspanning een hogere snelheid.
Dit is wat ik vanmorgen van Tom Hospes als reactie kreeg.
gisteren (23-07) 37/38 gereden met cadans 95 met tegenwind windkracht 5/6. Op het laatst kreeg ik een klap toen een versnelling lager gedaan. Toen met trapfrequentie 100 reed ik weer 35. toen weer een klap en toen reed ik nog 32/33 altijd nog een cadans van dik boven de 90. echt ongekend voor mij.
Het gaat steeds beter met de tandwielen. Vooral bij klimmetjes moest ik erg wennen. Vanochtend (24-07) kon ik kruissnelheid 40 rijden met trapfrequentie van 100. Ongelofelijk hoog voor mij dat laatste. Moet er wel bij zeggen dat ik voor de wind had. Bij hommerts naar rotonde op de weg gebleven. tot aan het aquaduct. In 8e versnelling top 48 gehaald. dit is een trapfrequentie van 102.
Als je bedenkt dat Tom een krachtmens is, die altijd reed met een lage cadans, en s’morgens niet vooruit te branden was, :-)) dan heeft hij veel gewonnen met de ovale tandwielen.
Ook andere klanten die nu met ovale tandwielen rijden berichten dat het makkelijker rijdt en resulteert in een hogere cadans. Gisteren is Casper Jansen geweest en die schrijft op zijn blogspot dat hij het gevoel heeft dat er nu trapondersteuning in zijn Quest zit, nou dus niet, Casper zal eerst wat ervaring opdoen met woon- werk verkeer voordat het duidelijk wordt wat het resultaat is.
Voor de techneuten onder ons, het materiaal bestaat uit aluminium met legering 7075 en 7076 met een hardheid van T6. Dus het is niet zomaar aluminium wat ze gebruiken.
Via deze link kun je uitgebreid lezen over de basisafstelling voor actieve fietsers en profs.
Zelf heb ik me daar niet echt aan gehouden wat opbouw betreft, maar in eerdere stukjes heb ik al aan gegeven wat mijn eigen ervaringen zijn.
De Velomobielen die nu zijn geweest passen de trippel 30, 44, 54 toe, in de Q-XL uitvoering, dit kan wel maar vergt enige aanpassing aan de voor derailleur, want door de ovaliteit is de 30 op zijn kleinst uiteraard kleiner dan 30 en de 54 op zijn grootst is groter dan de 57 rond. Uit ervaring weten we dat 30/42/57 met ronde tandwielen al lastig is, dan is 30/44/54 zonder aanpassing van de kooi helemaal niet te schakelen.
Jammer genoeg is het model Q-XL maar in 4 uitvoering te verkrijgen, te weten 41, 44, 53, en 54.
Dit komt omdat de 95% van de Questen uitgevoerd zijn met de maat 130BCD cranks. Als je 110BCD hebt zijn er meer mogelijkheden wat tandwielen betreft.
Grappig is dat gisteren Casper vroeg hoe vaak ik per week een klant wil helpen, en dit ook aangeeft op zijn blogspot, maar schroom niet om te bellen of te mailen, ik vind wel een gaatje en met 2 weken heb ik mooi vakantie bij huis. Als je zelf wilt monteren dan geef ik aan welke positie je moet gebruiken en wat je moet aanpassen aan de kooi van de derailleur. Maar met kap erop is dat best nog wel een lastig klusje.
Saluut.
Mijn excuses Peter, het gaat mij uiteraard niet aan om me met jouw nering te bemoeien. Overigens is de eerste ww rit goed verlopen. Zelfde snelheid met veel lagere hartslag.
Hallo Casper, geeft niet, mooi dat je verschil merkt. Zal morgen de achterdemper aanpassen en opsturen.