Al bijna een fam. |
In augustus al eens in een bericht gemeld dat ik een nieuwe hobby heb, nu heb ik de aantal heli’s uitgebreid naar 3 stuks, van klein naar middel naar groot.
Kun je de kleine in je hand laten landen, dan kan dat met de grote echt niet, met een spanwijdte van 1,20 mtr. is het verstandig om uit de buurt te blijven, want als je daar en klap van krijgt kun je gelijk naar het ziekenhuis.
De serie bestaat nu uit KDS Hisky, (groen, spanwijdte 25cm) KDS 450 (wit zwart, spanwijdte 70cm) en KDS 550 (rood, spanwijdte 120cm).
Waarbij elk een type is van een bepaalde serie.
De Hisky is echt een oefen toestelletje, als je crasht dan pak je hem op en zet hem neer en je vliegt verder, af en toe nieuwe rotorbladen, die bijna niks kosten en voor de rest blijft hij heel. Dus weinig malheur, en je kunt echt oefenen, zonder samen geknepen bilspieren :-)).
Met de 450 moet je al aardig voorzichtiger zijn, en als je een keer crasht dan zijn de kosten erg laag, één nieuwe as kost 1 euro, dus daar zitten de onkosten niet in.
Met de 550 is het duidelijk een ander verhaal, dan komt er per onderdeel gelijk een 0 bij, en als je die aanzet dan gebeurt er ook echt wat.
Als voorbeeld, de Hisky heeft één accu van 300mAh, de 450 één accu van 2300mAh en de 550 één van 5000mAh voor de motor en één van 1000mAh voor de servo’s, en ze vliegen alle drie 7 tot 8 minuten met een volle accu’s.
Ik heb in de garage een hoekje ingericht waar ik alles bij elkaar heb, samen met een groot tafelblad met stoel zodat ik er mooi bij kan zitten als ik de boel moet afstellen of repareren.
Als je dan met de 450 of 550 schade heb, dan is het eerst vet balen omdat je iets stom gedaan hebt, maar het sleutelen en afstellen aan het mechanische/elektronische gedeelte is elke keer weer een uitdaging en ontdekkingstocht, en als je de eerste keer weer vliegt dan nog ff fijn afstellen wat bladspoor en zo betreft, en als je dan weer vliegt en dat geluid hoort en het mechanische ziet bewegen, tja elke keer weer ff kicken.
Achter de tuin, die vrij groot is door de uitbreiding van vorig jaar, kun je met de Hisky en 450 goed vliegen, maar met de 550 is die ruimte te klein. Gelukkig heeft de boer achter dit jaar geen mais gezaaid, en ik hoop volgend jaar ook niet, zodat ik mooi boven zijn weiland kan vliegen, want met de 550 heb je echt een stuk grond van minimaal een voetbalveld nodig, wil je ontspannen vliegen, want hij is zomaar een 10tal meter verder als je ff niet oplet.
Met de 450 heb ik een fly-mentor, maar met de 550 niet en dat verschil is goed merkbaar, je moet alles zelf doen, maar door zijn grotere eigen gewicht en spanwijdte is hij weer rustiger, en minder gevoelig voor de wind, wat goed te merken is.
De 450 en 550 heb ik allebei via marktplaats gekocht, je ziet vaak advertenties van mensen die de heli hebben aangezet en ook weer uitgezet. En daarna er niet meer aan durven te komen. Vaak omdat het best wel een geluid geeft, en vribratie. Komt meestal door verkeerde afstelling en als de bladen nog niet 100% in lijn liggen. Vooral de 550 heb ik erg goedkoop kunnen aanschaffen, een erg compleet toestel met een dubbele lader en accu set.
De filmpjes op You-tube zijn erg leerzaam en leuk om te zien wat je allemaal met deze heli’s kunt. Ze zijn alle 3 geschikt voor 3d vliegen, alleen dat zie ik me zelf nog niet doen, ben nu spiegelbeeld vliegen aan het leren op de simulator op de computer. Tjonge best wel lastig want je moet precies andersom denken en de snelheid van de heli’s geeft je daar erg weinig tijd voor. Maar door het veel te doen maak je het je wel eigen. Hoop ik:-))
Saluut.
Dag Peter,
Leuke hobby,ik heb alleen een big lama,beetje vliegen in de garage en bij windstil weer ook buiten.niet vergelijkbaar met wat jij vliegt.
Vroeger wel aan modelvliegen gedaan.
Daar kun je heel wat uren in stoppen.
Succes
Zo een 550 is inderdaad al een vlieger van formaat. daar begin ik niet aan.
Heb ook al regelmatig zitten kijken voor een 450 maar ik ontbreek de tijd en plaats.