Onderstaande bericht kreeg ik via de mail deze week, je kunt duidelijk spreken van een tevreden gebruiker.
Om ook aandacht te trekken van onze oosterburen hebben we het bericht vertaald in het Duits, zit niet voor niks zo dicht tegen de Duitse grens aan. :-))
Hallo Peter de Rond,
Al een tijdje volg ik de blogs die over Q-rings gaan. Zelf rijdt ik een Alligt alleweder 3 met een 3×7 naaf, 26″ achterwiel. 1 voorblad.
De 3e naafversnelling heb ik geblokkeerd, alleen de 2e is een directe aandrijving, dus geen verlies.
Ik hikte een beetje tegen de hoge prijs aan maar,
Via marktplaats kon ik van een particulier een bijna nieuwe Q-ring bemachtigen 130bcd 52-tands voor weinig.
De Q-ring heb ik naast het normale 52-tands blad op de crank gemonteerd. Zodoende kan ik goed uittesten tijdens een rit wat het verschil is.
Door met de linkerschoen tegen de ketting te duwen en met de rechter rond te trappen zet ik de ketting over.
Het wennen aan de Q-ring ging heel snel. Toen ik de eerste keer wegreed bij huis, voelde het vreemd aan maar meer ook niet.
Ik was de straat nog niet uit of had meteen al het gevoel dat het veel soepeler rond gaat.
Als ik het vergelijk met het ronde blad is het verschil letterlijk schokkend. Als ik weer overschakel op het ronde blad, is het net of de benen schokken bij het passeren van het dode punt.
Rond voelt ineens heel onnatuurlijk aan. Accelereren gaat makkelijker en een hoge frequentie aanhouden ook.
Ik ben om en ga voor ovaal.
Peter, wordt het niet tijd om je achternaam aan te passen. dat kan echt niet meer….
Groet Hilbert, IJsselmuiden.
Hallo Peter de Rond,
Schon seit eine weile folge ich Weblogs über Q-rings. Persönlich fahre ich ein Alligt Alleweder 3 mit 3×7 Nabe, 26″ Hinterrad.1 Blatt vorne.
Der 3. Nabengang habe ich blockiert, nur der 2. ist ein direkter Antrieb, also ohne Verluss.
Bloß den hohen Preis hatte mich davon weggehalten, aber über Marktplaats.nl konnte ich preisgünstig einen fast neuen Q-Ring (130bcd 52-Zähne) kaufen von einen Privatperson.
Der Q-Ring habe ich neben den normalen Blatt mit 52 Zähne auf den Trettkurbel montiert. Auf diese Weise kann ich während des Fahren der Unterschied ausprobieren. Ich schalte die Kette um durch mit den Linkenfüß gegen die Kette zu drücken en mit Rechtenfuß normal weiter zu treten.
Am Q-Ring habe ich mich sehr schnell gewöhnt. Als ich zum ersten mal ab zu Hause losgefahren bin hat es sich bloß ein wenig fremd angefült. Schon am ende der Straße hatte ich bereits das Gefühl viel gleichmäßicher zu treten.
Wenn ich es mit den runden Blatt vergleiche ist der Unterschied Enorm. Wenn ich zurück auf das runde Blatt schalte, ist es als ob die Beine aufprallen beim passieren des totes Punktes.
Rund fült sich plötzlich sehr unnatürlich ann. Beschleunigen geht einfacher genauso wie das Behalten eine eine hohe Frequenz.
Ich bin überzeugt und steige auf Oval um.
mfg,
Hilbert, IJsselmuiden
Het is de bedoeling dat ik volgende week de Amstel Gold toertocht van 250 km ga rijden, alleen de papieren die ik overgenomen heb, zijn nog niet binnen, afwachten dus of dit nog goed komt.
Saluut.
Hoi Peter…. mooie verhalen en ik ben zelf ook nog altijd erg in mijn nopjes met de Q ringen. Alleen een vraag… een theoretische… in mijn Alleweder had ik een Rolhoffnaaf.. Geweldig ding; vooral het schakelgemak en het ontbreken van onderhoud. Die Rolhoffnaaf, wordt die ook beter als daar ovale tandwieltjes in komen? of maakt het dan niets meer uit.
Om met jou woorden te spreken
Saluut!
klaas
Hallo Klaas, Ovale tandwielen in de Rolhoffnaaf, dat gaat hem niet worden, in principe moet het tandwiel groot zijn als je sterk bent. die combinatie heb je niet als je dit toepast bij het achterwiel, want dan die combinatie is een vaste, die niet mag veranderen. buiten de mech, problemen die je kunt krijgen, en twee ovalen die tegen mekaar in werken heffen elkaar op. Dus het effect lijkt me dan weg.